SUDI SUDIKANLAH, TINGGALKAN LINK ANDA UNTUK SAYA MELAWAT KEMBALI KE 'RUMAH' ANDA..

Sunday, July 31, 2011

KUKUS

Arini..sy dapat pengukus baru @ steamer
Hehe...ade insan bermurah hati bagi
Sempena bulan puasa ni
Semoga murah rezeki mereka!
Nampak gayanya Ramadhan ni gigh lah
Operasi membuat kuih muih
Cesssss, kunun! mcm ramai kat umah..
Bukan apa..bole sedekahkan kat jiran2 nanti...


Nanti kena selalu praktis masak nasi dagang jgk ni...huhuhuuu

xoxo
Muni Qazrina

ASKREM TIME@ TELUK KETAPANG!

Sudah agak lama tidak bergediks kat pantai dgn Mek cuk
Beli bekalan askrem & biskut
Kami lepaks berdua-duan...

Jemput makan askrem..

Sedaaap..

Macam Miss World lah pulak...

Tangkap leleh..

Sampai tuang!

Biskut time plak.

Lepas makan, mari kita meneroka alam..

Posing time!

Posing...jgn tak posing

p/s : esok dah start pose, dah tak leh makan siang..opppps!!! utk esk, sy masih postponed pose lg..Insyaallah lusa baru boleh pose! *_______________*

xoxo
Muni Qazrina

NIAT

Niat Puasa Ramadhan 

Lafaz niat untuk sebulan puasa :

"Sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan Ramadhan kerana Allah Ta”ala"
Lafaz niat puasa (harian) :

"Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala"

Doa Berbuka Puasa


"Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang"

Doa Selepas Berbuka Puasa


"Ya Allah! Kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah! Aku minta diampuni dosaku dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu."
  
xoxo
Muni Qazrina

Saturday, July 30, 2011

PENCUCI MULUT

Puding Koktail

* Mood : praktis masak memasak untuk bulan puasa..kunun!!!!

xoxo
Muni Qazrina

KURMA

Insyallah, lagi 2 hari nak sambut Ramadhan
Bila bulan puasa aje, mesti cari KURMA
Sunat untuk berbuka!
Kurma yg menjadi pilihan tahun ini

WASEM by Yusuf Taiyoob 

Nampak menarik kan? yuummmmy..

Khasiat buah kurma ni adalah :
  • Menguatkan daya ingatan.
  • Mencegah penyakit barah.
  • Menambah tenaga seksual.
  • Mengatasi masalah insomnia.
  • Melancarkan peredaran darah.
  • Membunuh kuman dalam badan.
  • Meredakan tekanan darah tinggi.
  • Membantu mencergaskan minda.
  • Merawat penyakit buah pinggang.
  • Merangsang dan memudahkan kehamilan.
  • Merawat penyakit gangguan usus kronik dan sembelit.
  • Menghilangkan batuk dan gatal-gatal dalam kerongkong.

Untuk pengetahuan korang, kurma jugak boleh dijadikan penawar racun seperti diriwayatkan oleh Aishah r.a. yang menjelaskan bahawa kurma mengandungi ubat.
"Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan."
Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu, menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.”
 Jika ada sesiapa tau apa lagi khasiat kurma..jgn segan2 share dgn saya yea... ^___________^

* Ayah, nanti berbuka kat sana ada dop kurma [Yusuf Taiyoob]????? ^___*

xoxo
Muni Qazrina

SALAM RAMADHAN

Alhamdulillah, Ramadhan datang lagi. Bulan yang dengan penuh rahmat dan keberkatan.


 Rasulullah SAW seringkali berdoa:

“Ya..Allah, berkatilah kami dalam bulan Syaaban, dan (panjangkan umur kami ) sehingga bertemu dengan Ramadhan.”

Betapa besarnya rahmat Ilahi bilamana kita dipanjangkan umur sehingga bertemu dengan Ramadhan. Kerana sabda Rasulullah s.a.w:
“Antara Ramadhan ke Ramadhan adalah pengampunan Allah.”
Maksudnya sesiapa yang dipanjangkan umur sehingga dapat bertemu dengan Ramadhan, maka Allah akan mengampuni dosa-dosanya (dosa kecil). Panjang umur bukan kerja kita, ia benar-benar hak mutlak Allah; lantaran itu marilah kita mensyukurinya.
  
KeMbAn9 meLaTi sun9guhLah iNdAh
DiTeN9aH haLaMaN jadi hiaSan
haRum RamadHan TerCium Sudah
SaLaH dAn KhiLaf moHon DimaaFkan...

xoxo
Muni Qazrina

Friday, July 29, 2011

SWIMMING

Hobi Aimi cuk dari kecik ni
Dia memang suka sangat dgn AIR
Maybe masa aku peknen dulu suka main air kot!
Means, suka mandi @ duk lama2 dalam bilik air
Jadinya, dah diturunkan kpd Aimi cuk skrg...

Ini buktinya :

video

Video ni masa Aimi cuk 6 bln..pool at Vistana Kuantan



 sakan ..bila jumpa air!

kiss untuk coach!

Masa ni Aimi cuk 1 thn 4 bln..kat Vistana jugak


Aimi & AYAH!

* Hingga ke hari ini, nampak AIR aje pasti nk terjun..even duk dlm besen besor dlm bilik air! Nasib kat school ada kolam...

xoxo
Muni Qazrina




BUBUR LAMBUK

Menu tengahari ni
Malas nak masak [sbb hanya berdua]
ALASAN semata mata!!!! ciiittt...

Terjah kedai kepok lekor
Depan sekolah SIF
Beli kepok lekor & bubur lambuk
Org2 duk ckp bubur lambuk kat situ sedap!
Padahal.......
Mane lah aku ni pemakan bubur lambuk???
Uiiishhhhh, pelik pelik

Saje tekak nk mencuba arini
Saje tekak nak rasa kelainan arini

Ini lah bubur lambuk nya

RM1,... 1 mangguk!!!

Urmmmmm, alhamdullillah...kenyang!
Tapi tak dapat abiskan kesemuanya, sbb byk sangat daun2 nya
Huhuuuuuu...

* Ramadhan ni sure laku bubur lambuk ni!

xoxo
Muni Qazrina

Thursday, July 28, 2011

TEMA RAYA 2011

Tema Raya @ color Raya 2011 kali ini
Excelly kami seia sekata pilih color 'turquoise'
Nak kata biru tak biru
Nak kata hijau, pun bukan hijau
Pilih punya pilih....
Opppsss, tak kan tak tau 'Awang cerewet' tu
Jgn marah ye Ayah..
Akhirnya......
Color ni yg dia berkenan!!

Agak2 color apa ni ye?

Baju Melayu Ayah yg dah siap
Cepat lah pulak tahun ni
Nak ke jahit tu bukan main berzaman lagi
Nak ambik ukuran baju aje berhari2
Adat Melayu berniaga kan
Macam tu lah ye
Tapi, disebabkan Mr Asben dah suka benor hasil jahitannya
Hantarlah jgk kat Mamat Tailor yg susah nak cari tu
Hahahaaa, jht betul aku bg gelaran kat tailor tu!


Baju Mak & Aimi sama jgk colornya
Tapi, kami pilih kain tu ade corak jalur2
Takdelah nampak plain sangat kan?

Baju dah siap, tapi belum pegi ambik lagi
Cadangnya kami nak tambah manik
Lagi cantik!

xoxo
Muni Qazrina

Wednesday, July 27, 2011

SERAWA DUYAN

Dah beberapa hari
Tekak ni terasa nak makan 'serawa duyan'
Balik kerja petang td
Bersilat kat dapur sorang2
Sambil2 melayan Aimi cuk yg itu ini...
Akhirnya

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



Maka terhasil lah...SERAWA DUYAN! * siap simple deco lg u!
Tapi, sedikit keciwa..
Alkisah duk huha huha dgn Aimi cuk
Hasilnya tak brp nak memuaskan hati sndri
Sbb dok fokus 100% kat masakan atas dapur
Hasil yg kelihatan sedikit kecoklatan [uiiissh, betul ke ayat ni?..]
Rasanya mcm terlebih nissan @ gula melaka!huahuahaaaa

Tapi.. RASAnya tetap uuummppphhhh!
* Puji sendiri...hasil air tangan sndri tuuuu
Cehhhhh, mcm lah ssh sgt nak buat nya
Malas @ rajin je...

xoxo
Muni Qazrina

RAMBUTAN KEROK NYIOR



Rambutan kerok nyor..
Isi nya kruk krak..

Beli kat pasar malam Kg Baru ptg td
RM4 sekilo

xoxo
Muni Qazrina

IKAN KEKEK

Ikan Kekek ~ hasil air tangan Aimi kat school!

xoxo
Muni Qazrina

~WW~

Pagi2 dah hangin dengan budak2 nih....huhuuuuuuu!
Meh layann ini, kasi tenang sikit maaaa....

Caaaaaaaaaaaaaakkkkkkkk!!!!

xoxo
Muni Qazrina

Monday, July 25, 2011

MENU LAGI

Menu yg dah lama
Baru nk post kat sini
Saje nk tunjuk skill masak!
Ceh, kunun..mcm terorr sgt ye..

Ikan stim..

udang + kacang

Amacam skill saya???

xoxo
Muni Qazrina

WET WORLD SHAH ALAM

Kalau kemana2..
Mesti kepentingan anakanda diutamakan!
Contohnya, mcm ini...
Kami stay Shah Alam
Disebabkan mau ke sini

=
=
=
=
=
taraaaaa...mandi manda kat Wet World!

Aimi cuk kan, suka main air
Soooooo, dikesempatan cuti2 Malaysia mcm nilah 
Kami ambik peluang, layannnnnnn....

di awal pagi, still tkleh berenggang dgn menan baru

Kami terus chek out dr hotel jam 11 pagi..
Terus ke sini, drive lebih kurang 10min....

Sudah sampai

Dah lebih dr 85cm..

Ayah beli tiket..mmg tkde org sbb bkn hari minggu pun

harga tiket masuk

pass kami bertiga

apa2 hal..kasi can ayah posing dulu

Aimi pun, mata tu..asyik ke hulu ke hilir aje

kurus cedingnya dia..


Yg ramai tu adalah pelajar OKU dr sekolah kat Subang..seronok betul dorang cikgu bawa main air

Nak meluncur

bedebusssshhhhhhh...

apa agaknya Ayah nk buat ni?

Aksi melambung Aimi cuk!







Aksi dua org kanak kanak riang!!!

Meh layan lagi aksi kanak kanak riang!




.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

tak senonoh betul...laki sapo lah ni????

Aksi ultraman taroooo....

xoxo
Muni Qazrina


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...